Ydelser

Da erfaringsområderne er mange, er ydelsespaletten også bred.
Men det er også vigtigt at have evnen til at se alle områder igennem, da små ændringer i flere led ofte kan give store forbedringer i hele økonomien.

Ydelser:

I 80erne var strategisk planlægning i høj kurs. Tilgangen var ofte: 5 års planer, tunge analyser og scenarier. Det var relevant, da omverdenen ikke udviklede sig hurtigt. Nu handler strategisk forretningsplanlægning – i Pragmatic’s verden – i meget højere grad om at være 100 % bevidst om ens egen forretning, værdier og konkurrencegrundlag, så man har strategisk PARATHED til at vurdere, prioritere og udnytte de muligheder, der turbulente omverden hele tiden byder. 

Udvalgte erfaringer: Udarbejdelse og implementering af strategiske planer i grafisk virksomhed, miljøvirksomhed.

Man kan hurtigt købe sig fattig i spredte og ikke nødvendigvis effektive markedsføringstiltag på eksportmarkeder. Hvilke messer er relevante, hvilke medier, hvilken stil virker og hvad gør konkurrenterne. Pragmatic kan hjælpe med at analysere, prioritere, tilrettelægge, udarbejde og sikre god gennemførelse af eksportmarkedsføringen. Stør 

Udvalgte erfaringer: Markedsføring af fødevarer og miljøløsninger til biogasproduktion.

En af de klassiske ”fejl”, når man skal ind på et eksportmarked, er ”at lade sig vælge”. Man møder en agent, en distributør, en virksomhed og man lader sig begejstre. Hvem har ikke tænkt: ”Det ser ikke helt skævt ud. Hvad kan der ske ved at prøve, om det duer?”. Succes med denne Fedtmule-tilgang er desværre sjælden. (Fedtmule-tilgangen: Kast pilen og tegn skiven efterfølgende!)

Markedsudvælgelse og især partnervalg behøver ikke at være raketvidenskab. Det kræver blot at man får lavet et ordentligt forarbejde på, hvad et marked skal være karakteriseret ved, for at man kan få succes med egne produkter. Og i særdeleshed, hvilke funktioner en partner forventes at udføre. Det kræver en værktøjskasse at vælge fra, og det kan Pragmatic hjælpe med, så I ikke bruger penge og tid på det forkerte. 

Udvalgte erfaringer: Partnervalg og styring i Norge, Østrig, Tyskland, Litauen, USA, Sydøstasien. Primært indenfor fødevarer og miljøteknologi. Udvikling af Partner books med samarbejdsgrundlag.

Er du ordentligt forberedt når du går ind i en forhandling er du mere rolig, mere afbalanceret, mere klar til at vurdere og behandle forhandlingspartnerens forventede og især uventede ønsker. Du skal altid kende din såkaldte BATNA: Best Alternative To No Agreement – dvs., hvornår er det bedre at stoppe end få en for dårlig aftale i hus. 

Erfaring: Salg til norske, finske og tyske detailhandelskæder. Salg til svenske og tyske grossister. Kontraktforhandlinger med tyske.

Sælgere er of selvstændige individer… ellers er de ikke sælgere. Men coaching og styring er ofte en forudsætning for resultater. Og motivation til selvopholdelsesdrift er key: Hvis man som sælger ikke kan tage 19 gange ”nej”, får man ALDRIG ”ja” på nummer 20. 

Erfaring: Styring af sælgere i fødevarebranchen, high-cosmetics, miljøteknologisalg. Valg og implementering af CRM.

Salgsmaterialer er ofte undervurderede i en virksomhed. Alle beder om dem, men ingen gider lave dem….. fordi de ikke kan få hul på det. At skrive en fængende tekst er en af de sværeste discipliner. Og en god tekst vinder ved understøtning af ordentlig grafik. HUSK: DESIGN kommer der, hvor ORD ikke kan komme.

Udvalgte erfaringer se: www.aikantechnology.com, www.solum.dk , www.greenwork.dk , www.hvidebækpølsefabrik.dk 

I en leder i Berlingske Tidende i april 2013 … skrev erhvervsredaktør Jens Christian Hansen: ”Der er sagt og skrevet ufatteligt meget om bestyrelsesarbejdet – også sagt og skrevet ufatteligt meget vrøvl. Spørgsmålet er, om man overhovedet kan uddannes til bestyrelsesarbejdet, eller om det først og fremmest handler om at have erfaring, sund fornuft, en uimponerethed samt evnen til hurtigt at sætte sig ind i ofte komplicerede forhold uden at miste overblikket”.

Pragmatic mener, at det retoriske spørgsmål kun kan besvares med: ”Det er disse 4 elementer, der er altafgørende”.

Erfaring: Bestyrelsesmedlem, bestyrelsesformand. Salg af virksomheder.

Når årsbudgettet bliver der ofte ikke afsat nok penge til advokatbistand til kontraktudarbejdelse. Og advokatbistand kan være urimeligt dyrt. Derfor handler det om at levere et gennemarbejdet oplæg til kontrakt til advokatens færdiggørelse. Så skal advokaten ”blot” sikre begrebsapparatets entydighed og konsistens, dokumenternes rangorden, og at der er konsistens mellem risiko og kontraktens værdi. Dette forarbejde er ofte svært og tungt, men har man erfaring deri, kan det spare mange penge. Det har Pragmatic.   

Udvalgte erfaringer: Årsaftaler med key accounts, teknologitransferaftaler, underleverandørkontrakter som technology provider.

Due diligence analyser blæses ofte op til store, voluminøse og meget dyre aktiviteter. Det behøver de ikke være. Hvis man analyserer forretningen godt igennem først, kan man oftest identificere, hvor der skal graves, og hvad der ikke betyder meget. 

Pragmatic arbejder sammen med andre konsulenter med komplementære regnskabs- og finanskompetencer. Så vi kan sætte et godt team sammen til at hjælpe jer med due diligence-arbejdet – både hvis I er købsobjekt eller køber. 

Erfaring: 6 måneders samarbejde med revisorer ved LD Invest Equity’s investering i Solum Gruppen 1999, herunder værdiansættelser og markedsvurderinger.

Pragmatic arbejder sammen med andre konsulenter med komplementære regnskabs- og finanskompetencer. Så vi kan sætte et godt team sammen til at hjælpe jer med at kravsspecificere og undgå ”overinvestering”.

Udvalgte erfaringer: Pragmatiske need to have/nice to have tilrettelæggelser og indkøb af økonomistyring.

At få folk til at udvikle sig er ofte svært. Det er ”de andre, der har brug for det”. Man vil ikke ud af sin ” comfort zone”. Det kræver derfor ofte en snu tilgang til at få dem til at bede om det. Det kan vi.

Udvalgte erfaringer: Udvikling af direktører og nøglemedarbejdere i grafisk industri og miljøbranchen. 

Der stilles større og større krav fra kunderne til deres leverandører. Ofte skal man have en GFSI godkendt standard for at få lov at blive leverandør. Pragmatic har stor erfarong i at arbejde med IFS Food standarden.

I Danmark og EU findes efterhånden mange støtteprogrammer. Ofte er ansøgningsvolumen 4 – 6 gange det disponible støttebeløb. Det er som at komme igennem bunke af ansøgninger til et job: Målrettethed, to-the-point og kortfattethed.

Erfaring: Ansøgninger til EUDP (medvirken) , MUDP (hovedskribent). Begge gav positivt resultat og tilskud.

Ingen har nogensinde sparet sig til storhed. Men det kan være en væsentlig disciplin i turn arounds. Turn arounds er ofte den svære afbalancerede disciplin ”at træde på bremsen” på nogle områder – da det jo oftest er underskud, der initierer turn arounds – og at ”speede up på andre”. 

Erfaring: Medvirken ved turn-arounds i flere virksomheder.